Search

English

راه هایی ساده برای درمان افسردگی

 

پادکست این برنامه را از اینجا بشنوید.

 

توانا- باور داشته باشید که مصرف دارو بهترین راه‌ حل درمان افسردگی نیست. ایجاد تغییراتی ساده در زندگی مانند داشتن یک خواب خوب و تفریحات به‌موقع به شما در بهبود روحیه و جلوگیری از افسردگی کمک می‌کند.

بعضی از مردم به دلیل داشتن یک ناراحتی کوچک بیش‌تر اوقات بیمارگونه گریه می‌کنند. این‌گونه رفتارها همیشه به معنای افسردگی نیست، برخی مواقع گریه کردن نوعی درمان محسوب می‌شود. غمگین بودن همیشه نیاز به درمان پزشکی ندارد ولی به این معنا نیست که به دکتر مراجعه نکنید و یا توصیه‌های او را جدی نگیرید زیرا که بسیاری از افراد به مرحله ناامیدی شدید و یا رفتارهای مشابه (خودکشی) رسیده‌اند با داروهای ضدافسردگی نجات‌یافته و صد درصد نیاز به درمان دارند ولی قبل از این‌که نیاز به درمان و یا استفاده از داروهای شیمیایی داشته باشید با برخی از درمان‌های طبیعیِ ساده به بهتر شدن روحیه خود کمک کنید.

مهم این است که بدانیم ناراحتی و شادی مانند هم هستند. جسم ما به همان نسبت که شادی را درک می‌کند، ناراحتی را می‌فهمد؛ بنابراین اگر یکی را درک نکنیم دیگری را نیز درک نخواهیم کرد.

درمان‌های طبیعی برای پیش‌گیری از افسردگی

– خواب کافی داشته باشید

داشتن یک روز پراسترس و یا بودن در یک موقعیت نامناسب به‌اندازه اختلال در خواب شب موجب افسردگی نمی‌شود. اختلال در ریتم خواب شبانه‌روزی با بیماری افسردگی بسیار مرتبط است. هماهنگی در چرخه خواب شبانه‌روزی با مصرف مکمل ملاتونین (ملاتونین هورمونی است که در غده صنوبری (پینه‌آل)، غده کوچکی در مغز، تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب‌وبیداری در بدن کمک می‌کند. مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها از قبیل موز و سبزی‌ها وجود دارد.) و همچنین نوردرمانی نیز اثرات ضدافسردگی بالایی دارد.

اگر شما با افسردگی مقابله می‌کنید و یا می‌خواهید خلق‌وخوی بهتری پیدا کنید، بهبود ریتم خواب شبانه‌روزی مهم‌ترین گام در این مسیر است. در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و صبح زودتر از خواب بیدار شوید و اگر موقعیت کاری‌تان طوری است که به‌اندازه کافی نور خورشید را دریافت نمی‌کنید از نوردرمانی بهره ببرید.

– ورزش کنید

شاید این را بارها شنیده باشید، ورزش نه‌تنها بر روی سلامت عمومی بدن بلکه برای بهتر شدن روحیه بسیار موثر است. شما نیاز ندارید که دوِ ماراتن انجام دهید تا از مزایای ورزش بهره‌مند شوید. محققان با اندازه‌گیری سطح کورتیزول و علائم ذهنیِ بیماران افسردگی، قبل و بعد از پدال زدن روی دوچرخه ثابت دریافتند که پس از  ۱۵دقیقه ورزش کردن میزان کورتیزول و علائم افسردگی به‌شدت کاهش‌یافته است.

– قند خون‌تان را کنترل کنید

کاهش میزان قند خون باعث بد شدن خلق‌وخوی می‌شود. میزان قند خون نقش بسیار مهمی در شدت افسردگی دارد. چه شما در حال مبارزه با افسردگی باشید و چه در تلاش برای داشتن یک بعدازظهر آرام، حفظ تعادل قند خون نکته کلیدی است. مطمئن شوید که غذاها و میان وعده‌های منظم داشته باشید و حتما یک وعده‌ غذای سرشار از پروتئین مصرف کنید.

 

– چربی سالم بخورید

آیا به‌اندازه کافی در رژیم غذایی خود از ماهی مصرف می‌کنید؟ خوردن اسید چرب اشباع‌نشده امگا۳ که در ماهی‌هایی از قبیل ساردین، سالمون و قزل‌آلا بیش‌تر پیدا می‌شود، باعث کاهش علائم افسردگی خواهد شد. بذر کتان و گردو منابع زمینی غنی از امگا۳ هستند.

جهت دریافت اطلاعات بیش‌تر در مورد امگا۳ به لینک زیر مراجعه کنید:

امگا۳ را جدی بگیرید

– هدفمند باشید

اگر به‌اندازه کافی بخوابید، ورزش کنید و تغذیه سالم داشته باشید ولی یک احساس هدفمند به زندگی‌تان ندهید، روحیه‌تان بهبود نخواهد یافت. افرادی که دارای احساس هدفمندی در زندگی‌شان هستند طول عمرشان ۷ سال بیش‌تر از دیگران خواهد بود و دچار افسردگی نمی‌شوند.

 افرادی که دارای تحرک کافی، تغذیه سالم و زندگی پرشور و هدفمندی هستند، علائم افسردگی نسبت به دیگر انسان‌ها در آن‌ها بسیار ناچیز است.

 

با تشکر از توجه و همراهی‌تان، از شما دعوت می‌کنم از طریق ساندکلاد توانا پیگیر برنامه‌های «ورزش، تغذیه، و  سلامتی» باشید.

 

منابع:

-“5 best ways to prevent depression naturally”,mindbodygreen. (Accessed on 30 July 2015)

-“11 Natural Treatments For Depression”,psychologytoday. (Accessed on 30 July 2015)

 

انتشارات بیشتر ...