«نمیشود در نظام اسلامی، یک خانمی بخواهد حجاب نداشته باشد و بگوید مگر زور است… در نظام اسلامی معنا ندارد کسی بگوید هر نوع دوست دارد لباس میپوشد و میخورد و کارهای دیگر انجام میدهد». این سخنان دادستان کل کشور است؛ محمدجعفر منتظری. آخوندی که این حرفها را در دفاع از راهاندازی پیامک گزارش بدحجابی در خرداد ۱۳۹۸ ادا کرد و تاکید کرد که در زمینه بدحجابی به هیچوجه کوتاه نخواهند آمد.
محمدجعفر منتظری در سال ۱۳۲۷ در قم به دنیا آمده است. در حوزه گلپایگان و قم طلبگی کرده است و مدارج روحانیت را طی کرده است. در سال ۱۳۴۷ ازدواج کرد که پنج فرزند نتیجه آن ازدواج هستند و از سه پسرش، تنها یک تن، به طلبگی در حوزه تن داده است. او بهترین خاطره خود را زمانی میداند که خبر پیروزی انقلاب ۵۷ را شنید: « روی منبر بودم و سخنرانی میکردم، برگهای به دستم دادند که روی آن نوشته بودند انقلاب پیروز شد؛ هیچ گاه طعم شیرین این خاطره از ذهنم پاک نمیشود».
پس از انقلاب ۵۷ که در ادبیات رسمی حکومتی، صفت اسلامی به خود گرفت، در وزارت دادگستری و قوهقضاییه مشغول شد و در مناصب درجهیکی همچون مشاور رییس قوهقضاییه، رییس دادگاه ویژه روحانیت، معاونت وزارت دادگستری و دادستان کل کشور فعالیت کرده است و میکند. او اکنون (تیر ۱۳۹۸) به عنوان دادستانکل کشور فعالیت دارد. آنچه سبب شده است در این مجال به او پرداخته شود، اظهارات تند و بعضا غیرمتعارف او حتی در کانتکست جمهوریاسلامی است. درواقع اگر ملاحظه سیاسی گاهی موجب میشود بعضی از مقامات جمهوریاسلامی بعضی از سخنان را با پردهپوشی بیان کنند، امثال محمدجعفر منتظری زبان گویا و بیتعارف نظام هستند.
محمدجعفر منتظری و محمدباقر قالیباف
«زنیکه کثیف»!
همانطور که در پاراگراف نخست دیدیم، منتظری مواضع تندی علیه آزادی پوشش دارد. پس از آنکه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ با مسیح علینژاد، فعال حقوق زنان دیدار کرد و از او به خاطر دفاع از حقوق بشر در ایران تشکر کرد، محمد جعفر منتظری درباره مسیح علینژاد گفت: «آن زنیکه بدبختی که مطرود خانوادهاش شده است، این زنیکه کثیف رفته با پمپئو عکس یادگاری گرفته است. گفتهاند کند همجنس با همجنس پرواز منتها اینها غاز با غاز هستند». تعبیر «زنیکه کثیف» از زبان کسی که به عنوان دادستان کل کشور فعالیت میکند، عجیب جلوه کرده بود.
او همچنین همانند رهبر جمهوریاسلامی، مسئله حجاب و آزادی پوشش را مسئلهای سیاسی دانسته که دست «دشمن» پشت آن است. از این رو او با امنیتیکردن این مسئله، اساسا برخورد امنیتی با این مسئله را توصیه میکند. به گفته محمدجعفر منتظری، این مسئله «دستاویزی برای رسیدن به مطامع و خواستههای دشمن» شده است تا به واسطه آن بتوانند فرهنگ غربی را در کشور رواج دهند. او از دستگاه قضایی و نیروی نظامی خواست که «در مقابله با بدحجابی» کوتاه نیایند.
او مدعی شده است که «دشمن» پشت این داستان است و صراحتا گفته بود: «دلایلی داریم که دشمن با تضعیف بحث حجاب و عفاف قصد گرفتار کردن جوانان و زنان ما را دارد که قطعاً نیروی انتظامی و مردم اجازه نخواهند داد که عده قلیلی فرهنگ حجاب و عفاف را زیر سوال برده و تضعیف نمایند».
«اینستاگرام و تلگرام جهنمی»
یکی دیگر از سیبلهای محمدجعفر منتظری، حملات تندیست که او به فضای مجازی میکند. او در یکی از سخنرانیهای خود گفته بود که هر گوشی تلفن همراه «یک کانال از سوی دشمن» است و از اینکه این گوشیها در دست قشرهای مختلف مردم وجود دارد تا به واسطه آن «مرتب علیه نظام اسلامی» فعالیت شود.
او فضای مجازی را فضایی «رها شده» دانست که برای کشور تبدیل به «آفت» شده است. او در سخنانی تند خطاب به وزیر ارتباطات گفته بود: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی مکلف بودید شبکه اجتماعی داخلی را تقویت کنید، چرا باید پول و سرمایهای که در تقویت شبکه اجتماعی داخلی باید باشد را جایگزین تلگرام و اینستاگرام جهنمی میکنید؟ چرا باید پهنای باند بیشتری را به شبکههای خارجی اختصاص دهید؟ طبق مصوبه مگر مکلف نبودید که پهنای باند شبکههای خارجی را محدود وبه پهنای باند شبکههای داخلی بیفزایید؟ من مدعی مردم هستم، آسیب و جنایات و مشکلات ناشی از رها بودن فضای مجازی را میبینم».
منتظری، وزیر ارتباطات را به بیاعتنایی به دغدغههای نظام متهم کرد
بیاعتنایی به حقوق بشر
بیاعتنایی به حقوق بشر یک روند سیستماتیک در جمهوریاسلامی است و اساسا قوانین جزایی و حتی اساسی جمهوریاسلامی به گونهای تنظیم شدهاند که حاکی از عناد و تضاد این سیستم با حقوق بشر است. اما کریخوانی علیه حقوقبشر و نرمهای پذیرفتهشده جهانی، از آن دست صفاتیست که محمدجعفر منتظری در این زمینه نیز صاحبسخن است!
به عنوان مثال، او شخصیت بسیار بدنامی همچون «اسدالله لاجوردی.» را ستوده بود و از «بصیرت و ژرفنگری» او مقابل مخالفان – خصوصا مجاهدین خلق – تجلیل کرده بود. او حتی در ادعایی عجیب مدعی شد، «قدرت حقوقی» در اروپا در دست کسانیست که از مجاهدین خلق حمایت میکنند.
او در موضعی دیگر نیز بیان کرده بود که جمهوریاسلامی نباید به علت مسائل حقوقبشری، که به زعم او «دروغ» هستند، اجرای «حدود الهی» را تعطیل کند: «حدود الهی که در قرآن کریم به آنها تصریح شده تعطیل بردار نیست. ما نباید به علت فشارهای مدعیان دروغین حقوق بشری که با پندار غلط خود حدود الهی را مغایر آن میدانند، اجرای این حدود را تعطیل کنیم».
محمدجعفر منتظری از اسدالله لاجوری به شدت تجلیل میکند
وی حتی در قبال منتقدان خودی و داخلی قوهقضاییه نیز حوصله خرج نمیدهد و در پاسخ یه یکی از انتقادهای علیمطهری – نماینده مجلس شورای اسلامی – گفته بود: «تا کی قضات و قوه قضاییه باید دخالتهای امثال آقای مطهری را در پروندههای قضایی تحمل نمایند؟»
اما پرسش اصلی شاید این باشد، تا کی مردم ایران باید حضور امثال محمدجعفر منتظری را به عنوان قاضی و دادستان تحمل نمایند؟!